Przykłady celów OKR, różne działy

Wpis zawiera przykłady OKRów. Pokazują, jak w różnych sytuacjach i zespołach można wybrać Objective i jakie KRy mogą w nich mierzyć postęp.

To nie są cele uniwersalne. Określenie wyzwania i dobór miar za każdym razem wymaga pracy zespołu, którego będzie dotyczył cel. Zależy od tego, co dla firmy jest najistotniejsze oraz jakie miary potrafi zaobserwować.

Zanim zaczniesz, przeczytaj: Jak stawiać cele – wskazówki i przykłady. 

Na start dwa przykłady celu indywidualnego (pomagają w zrozumieniu formatu, jednak OKRy stawia się przede wszystkim dla firmy i zespołów).

Opanować podstawy języka hiszpańskiego
Przeczytać ze zrozumieniem artykuł z ElMundo.es
Dogadać się w kiosku w Hiszpanii i kupić bilet na autobus
Zaliczyć test na poziom średnio zaawansowany

Objective jest jednoznaczny – wiadomo kogo dotyczy i co ten ktoś chce zmienić. Jest też jakościowy.  W KRach często początkujący wpisują zadania – np. “regularnie się uczyć”. Tymczasem ważny jest efekt – kluczowe jest zdefiniowanie stanu docelowego. 

Dla osoby planującej start w maratonie Objective Wystartuję w maratonie to za mało. Można go osiągnąć tylko przekraczając linię startu. Cel Przebiegnę maraton jest ilościowy i nie jest aspiracyjny.  Przebiegniemy maraton, lub nie. Wystarczy dodać warunek “z powodzeniem” by to zmienić.

By osiągnąć taki cel, trzeba dużo ćwiczyć, jednak KR-y to nie zadania. Odpowiadamy na pytanie Jakie mogą być miary powodzenia?

Z powodzeniem przebiegniemy maraton
Na mecie w poniżej 4 godziny
Puls maks 190
Niepotrzebna interwencja medyczna do 10 dni po biegu
Uśmiech na mecie

Ostatni KR będzie miarą zadowolenia, jeśli jesteśmy pewni, że będziemy w stanie to uczciwie ocenić (lub np. partnerka / partner nam powiedzą).

Poniżej znajdują się pogrupowane w kategorie przykłady dla różnych części firmy.

Cele firmy

Ustabilizować źródła przychodów
Zmniejszyć koszt pozyskania klienta o 5 procent
Zwiększyć darmowy ruch SEO o 30 proc
Poprawić konwersję treści do rejestracji o 30 proc.

Przekształcić się w firmę produktową
Wielkość sprzedaży pochodząca z produktów – xx
% sprzedaży z produktów
Poziom marży ze sprzedaży produktów

Poprawić zadowolenie klientów
Poprawić retencję do poziomu 97%
Utrzymać NPS na poziomie 9
[przykład z Adobe]

Marketing

Poprawić znajomość naszej marki
Wzrost bezpośrednich wejść na stronę o X%
Liczba wejść na naszą stronę z zapytań o nasze produkty w Google – Y
Liczba wzmianek o naszych produktach zmierzona w Brand24 – Z

Uruchomić skuteczny newsletter
CTR strony zapisów ponad 3 %
100 subskrybentów z grupy docelowej
3 polecenia w social media / tydzień

Budowa typowych OKR dla marketingu z przykładami i najczęściej popełnianymi błędami szczegółowo jest opisana w artykule Przykład OKR zespołu marketingu.

^powrót

Produkt

Sukces wdrożenia nowej wersji produktu
10.000 pobrań wersji darmowej
8% płacących użytkowników
Mniej niż 5 krytycznych błędów

Poprawić proces onboardingu klientów
Zwiększyć współczynnik aktywacji o 7 %
Zwiększyć MAU o 5%
Skrócić czas aktywacji o 4 dni

Klienci kochają naszą mobilną aplikację
Aplikacje dostępne w sklepach iOS i Android
10,000 pobrań do końca kwartału
Średnia ocen 4 gwiazdki
30% użytkowników aktywnych w miesiącu
[źródło: FreeAgent ]

^powrót

Sprzedaż

Poprawiamy nasze techniki sprzedażowe
Średni koszt sprzedaży: mniejszy niż X PLN
Średnia wielkość kontraktu: wzrost o Y %
Cykl sprzedaży krótszy niż Z dni

Sprzedaż internetowa rośnie jak na drożdżach
Wzrost ruchu organicznego na strony z ofertą do xx wizyt/tydzień
Wzrost liczby leadów do xx/tydzień
Poprawa konwersji ze stron ofertowych do yy %

Nowa oferta na stronach skutecznie przyciąga klientów
Koszt pozyskania klienta mniejszy o 5 procent
Poprawić konwersję treści do rejestracji o 30 proc.
Zwiększyć darmowy ruch SEO o 30 proc

^powrót

Obsługa klienta

Klienci są zachwyceni naszym poziomem obsługi
Średnia ocen z ankiet po obsłudze 8/10
Średni czas obsługi 90 sekund.
Czas oczekiwania na pierwszy kontakt nie więcej niż 4 godziny

Wdrożenie bota pomaga w obsłudze klienta
25% odpowiedzi udzielanych przez automaty
30% redukcja czasu zamknięcia zgłoszenia
Średnia ocen dla odpowiedzi na poziomie 8

^powrót

Dział HR

Usprawnienie procesu rekrutacji
Wzrost liczby zgłoszeń kandydatów do XX tygodniowo
Wzrost liczby umówionych spotkań / kontakt z kandydatem do 60 %
Średni czas oferta-rekrutacji – skrócenie do 2 miesięcy

Docieramy do programistów z Ukrainy
Minimum 10 ofert tygodniowo od kandydatów z tego kraju
3 rozmowy z kandydatami / tydzień
Zatrudnienie 3 osób

Jak określić cel dla działu HR lub dla firmy, która zamierza stać się lepszym miejscem pracy? To dziś konieczność – jest rynek pracownika i coraz większy popyt na programistów oraz ludzi potrafiących budować rozwiązania i produkty cyfrowe.

Ludzie chętnie u nas pracują
NPS pracowników na poziomie 60
Retencja 90 proc
Pozycja w top 25 na liście najlepszych pracodawców

^powrót

Technologia

Nasze aplikacje są niezawodne
99,98% czasu bez awarii
Szybkość ładowania poniżej 5 sekund
Średni czas naprawy błędu < 30 min

Lepsza wydajność dostarczania oprogramowania (zgodnie z DORA)
Osiągnąć częstotliwość wdrożeń minimum 1 / dzień
Zredukować czas wdrażania zmiany (Lead Time) do 6 godzin
Skrócić średni czas do przywrócenia usługi do godziny (MTTR)

Procesy wewnętrzne

Sprawny obieg faktur w firmie [Dział finansowy]
Zero faktur zapłaconych po terminie
Zero nadgodzin w dziale księgowości
Zero ponagleń do zapłaty

Błyskawiczna dostępność raportów finansowych [Dział finansowy]
Pełna dostępność raportów do 5 dnia miesiąca
Maksymalnie 5 procent niespójności w danych
Powyżej 8 w skali zadowolenia wg ankiet przeprowadzonych wśród odbiorców

^powrót

Wpis stworzony 3 lipca 2018, zaktualizowany 28 marca 2023

Dziękuję za lekturę. Nazywam się Tomasz Bienias, jestem menedżerem z ponad 20 letnim doświadczeniem. Pomagam w budowie skutecznych firm rozwijających produkty cyfrowe. Zapraszam do współpracy.

W newsletterze raz na miesiąc wysyłam informacje o nowych artykułach.