OKR Forum Amsterdam w dziesięciu slajdach

OKR Forum w Amsterdamie 25 października było pierwszą dużą imprezą poświęconą metodzie w Europie. Przyjechało ok 200 osób, w tym co najmniej 5 z Polski.

10 występujących reprezentantów firm i konsultantów opowiedziało masę ciekawych rzeczy. Napisałem już krótką relację na LinkedIn. Oto wybór kilku wartościowych slajdów z wszystkich prezentacji.

Przede wszystkim, co mogą nam dać OKR. Alla Alimova z eBay Classifieds zaproponowała nowy akronim nt korzyści.

 Gdy zabieramy się za wdrożenie, warto ustalić jakie ma nam dać korzyści, co chcemy poprawić. Potem wg podejścia Christopha van Klaauw’a z TravelBird wygląda to tak:

Warto pamiętać, że OKRy nie są jedyną metodą zajmującą się celami i czerpią z takich podejść jak SMART, MBO, BSC czy 3DX.

Elementy, które wykorzystują to przede wszystkim wg Barta den Haak’a, który jest niezależnym konsultantem:

Jeśli uruchomimy projekt wdrożenia Objectives and Key Results, kluczowym krokiem będzie nauczenie się dobrego definiowania celów w formacie OKR. Wg przykładów Felipe Castro, tak mogą wyglądać dobre cele:

Nie są one wymierne i są inspirujące. Natomiast Kluczowe Rezultaty powinny pokazywać wpływ celu na biznes.

Największy problem jaki z tym mają organizacje, można próbować rozwiązać rozdzielając Rezultaty od aktywności czy też Akcji, które mają do nich prowadzić.

Gdy już nam się uda, możemy wyciągnąć wnioski z wdrożenia. Takie wypracował Booking.com.

Wszyscy na początku popełniają błąd polegający na określaniu zbyt wielu celów.

Wszyscy pytają też, o co chodzi ze zwierzętami na tym slajdzie. Przede wszystkim o to, by uczłowieczyć metodę i używać prostych rozwiązań do komunikacji zamiast arkuszy kalkulacyjnych. Takich jak kolory ze świateł ulicznych. Lub… zwierzęta jako symbole sukcesu lub porażki.

Metoda OKR pomaga firmom. Z tym zgadzali się wszyscy, którzy ją wdrożyli.

Jednak warto pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze to ludzie robią rzeczy, a nie metody, czy też systemy.  Slajd pochodzi z prezentacji Jan Paul’a van Vliet’a.

Po drugie – często jest tak, że konkurujące organizacje stawiają sobie podobne cele. Tajemnica sukcesu może leżeć gdzieś indziej.

Dlatego samo wdrożenie OKR wiąże się często z innymi zmianami. Zwrócił na to uwagę Johannes Muller z Workpath, firmy, która doradza organizacjom przy transformacjach z wykorzystaniem OKR.

Przyczyna niepowodzeń może więc leżeć nie w samej metodzie, lecz w tym, że pewne rzeczy w firmie po prostu nie są takie, jak powinny.  I warto się o tym dowiedzieć, by zacząć je zmieniać.