Slajdy i tezy z prezentacji “Od celów firmy do priorytetów rozwojowych” z Konferencji Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej KIWAB 2019. Całość można znaleźć na Slideshare.
Cel OKR zespołu powinien wpływać na postęp priorytetów firmy. Realizowane zadania powinny wpływać na zmianę Kluczowych Rezultatów.

Każdą miarę można rozłożyć na składowe. Zysk zależy od przychodów i kosztów. Popularność produktu od sumy pozyskanych użytkowników / klientów i tych lojalnych, którzy regularnie z niego korzystają.
Lojalność zależy od tego czy użytkownik jest z produktu zadowolony. Dzieje się tak, gdy produkt spełnia oczekiwania i realizuje zadania, do których go “zatrudniają”. Co to jednak znaczy? Tu zaczyna się rozmowa o Jakości. Dla każdego może to być co innego. Dobra wiadomość jest taka, że można się nauczyć ją mierzyć…

W książce “Competitive engineering” Tom Gilb opisuje jak mierzyć rzeczy pozornie niewymierne. Na przykład użyteczności może odpowiadać miara “training requirement”: ile godzin nauki potrzeba, żeby ktoś mógł w pełni zacząć korzystać z produktu.
Poszukiwanie odpowiednich miar to kluczowa faza w procesie rozwoju produktu. Jest ważniejsze niż zarządzanie backlogiem czy tworzenie roadmap.

Definiowanie jakości i potrzeb jest trudne. Wolimy rozmawiać o rozwiązaniach i funkcjonalnościach do wprowadzenia. Poszukiwanie miar wymaga cierpliwości, zrozumienia użytkownika. W trakcie okazuje się, że niewiele funkcji produktu jest wykorzystywanych a większość wprowadzanych zmian nic nie daje.
Pomiar wartości pozwala zacząć priorytetyzować zmiany i praktykować jedną z fundamentalnych zasad Agile, którą jest “sztuka maksymalizacji pracy niewykonanej”.