Jak rozliczać OKRy

Rozliczanie OKRów zaczyna się przy planowaniu. KRy trzeba tak dobrać, by na koniec okresu można było określić dla nich poziom wskaźników. Nie można założyć, że efekt pojawi się dopiero po kolejnych pięciu miesiącach. To tylko jedna z pułapek.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy rozliczaniu?

1. Pamiętamy, że nie ma premii

Przypomnijmy: żaden pracownik nie powinien dostać premii za realizację OKRów, nikt też nie może być ukarany za nie dowiezienie celów. Ludzie muszą mieć tu komfort po to, by zachęcić do podejmowania ryzyka. W rozwoju produktu i innowacyjnych projektach często nie wiemy co jest możliwe i śmiałe postawienie celu może pozwolić nam znaleźć się dalej niż byśmy zakładali podchodząc w tradycyjny sposób.

2. Co to znaczy dobry wynik?

Dobry wynik w OKR to 0,7. Tak podchodzi do tego większość firm, np. Booking.com. Firma używa OKRów by określać swoje cele, cele działów i zespołów. Melanie Wessels, która jest w Booking.com odpowiedzialna za OKRy powiedziała mi: Dla nas wynik 0,7 jest prawdziwym celem. To jest tyle, ile chcemy osiągnąć, nawet jeśli jest to wyzwanie. Jest to trudne, ale możliwe do zrobienia.

Co ciekawe, poziom 0,3 Booking opisuje jako „to co wiemy, że możemy osiągnąć, zakładając mały albo brak współpracy innych zespołów.

Przy takim podejściu trzeba uważać, żeby nie skończyło się tym, że 60-70 proc. staje się prawdziwym celem a 1 jakąś fikcją. Na to nie ma prostych sposobów.

3. Jak obliczamy poziom realizacji celu?

Mierzy się poziom realizacji każdego z KR-ów i wyciąga się średnią arytmetyczną. Wystarczy prosty arkusz kalkulacyjny.

To jest też dobry weryfikator poprawności zapisu celu. Jeśli popełnimy błąd i cel nie będzie jakościowy, tylko ilościowy może pojawić się konflikt. Np. KRy będą zrealizowane na 100 proc. a ilościowy cel nie zostanie osiągnięty. Ilościowy może oznaczać też „zero lub jeden”. Może też być tak, że w celu jakościowym zestaw miar będzie sensowny, ale nie będzie świadczył o osiągnięciu celu.

4. Jak nie wysyłać ludzi na Marsa?

Może to nie jest najważniejszy problem ludzkości, ale akurat tak jest z bardzo chwytliwym przykładem pokazywanym na stronie aplikacji Perdoo. Oto pokazywany tam zestaw celów i miar:

Make humankind interplanetary
– Reduce the cost of launching a rocket by 10x
– Re-use all rockets at least 5x
– Win $10 billion in commercial launch contracts

To przemawia do wyobraźni, ale można zrealizować wszystko w 100 proc. a nie spowoduje to, że ludzkość będzie „międzyplanetarna”. Jeśli naprawdę chcemy, by była, taki cel powtarzalibyśmy co kwartał przez 5 lat i być może na tym poziomie już by się nam znudził (o ile taki cel i praca z Elonem Muskiem może się znudzić).

5. Dlaczego nadmierna precyzja nie jest wskazana?

Będzie nas kusiło, by robić rozliczenie precyzyjnie, używając dokładnych miar. Jeśli np. ambitnie celowaliśmy w pozyskanie 100 klientów, a przyszło 59 (co będzie znakomitym osiągnięciem) wpiszemy do pozycji w excelu 0,59. To jest podejście aptekarskie. Można tak robić, ale trochę utrwala to tradycyjne myślenie o celach.

Alternatywa – jak na przykładzie z Intela. Rozliczenie celu z prezentacji Johna Doerra, który pokazał OKRy w Google, to jeden z bardziej klarownych przykładów uproszczenia. Można powiedzieć podejście inżynierskie. Albo coś jest zrobione, albo w połowie, albo wcale. Końcowy wynik i tak jest jakąś średnią.

6. To jak te cele OKR rozliczał Intel?

No właśnie tak – przyjmując zero, połowę albo 1 jako miarę. To przynajmniej wynika z tego slajdu:

Można powiedzieć, że naprawdę informatyczne podejście byłoby 0/1. Przy średniej np. z 5-ciu KRów nadal mielibyśmy sensowny liczbowy wynik.

7. Dlaczego w ogóle warto o tym rozmawiać?

Ponieważ każda okazja do trenowania uproszczeń jest dobra. Większość czasu w pracy tracimy, gdy niepotrzebnie komplikujemy rzeczy.

Samo rozliczanie celów jest mniej ważne niż stawianie. Stosuje się, żeby zyskać wiedzę o postępie na drodze do celu. W tym momencie natomiast naprawdę warta zachodu jest rozmowa o tym, co poszło dobrze, a co się nie udało.

Rozliczanie powinno być wstępem do rozmowy o tym, jak działać w przyszłości.

*

Sprawdź ofertę: otwarte Szkolenie z OKRów. 

*