Jak wybrać aplikację do obsługi celów w OKRach?

Odpowiedź na to często zadawane pytanie jest prosta: na początku nie trzeba. Warto poczekać do momentu, gdy potrzeba stanie się ważna. Wtedy lepiej będzie wiadomo, jakie rozwiązanie jest potrzebne.

Na początek i w niewielkich firmach – nawet do 30 zespołów z celami – do utrzymywania i koordynacji celów OKR wystarcza arkusz kalkulacyjny. Jest sporo gotowych szablonów takich arkuszy.

widok drzewa OKR w GTMhub
Ekran aplikacji OKR GTMhub

Jeśli firma ma dużą skalę i oddziały w wielu lokalizacjach, bez wsparcia technologii może być trudno. W takiej sytuacji był Flixbus.  Firma używa dedykowanego narzędzia, zmodyfikowanego na jej potrzeby przez Betterworks.  Rozwiązanie umożliwia m.in. komunikację między osobami odpowiadającymi za podobne rzeczy w różnych krajach oraz śledzenie postępów projektów rozwojowych np. realizowanych za granicą. Można „lajkować” podstęp jak na Facebooku i komentować statusy.

Damian Maślej, CEO rozwijającej dla klientów aplikacje wrocławskiej firmy Webini poświęcił na wybór narzędzia trzy tygodnie. Poznał około 15 rozwiązań spędzając na tym kilkadziesiąt godzin. – Wiedziałem czego szukam, poza tym interesowało mnie to zawodowo, w końcu sami robimy takie aplikacje – mówi. Zdecydował się w końcu na pochodzącą z Bułgarii aplikację GTMhub. – Kluczowy był widok drzewa i wszystko to co umożliwia “zestrojenie” zespołów – mówi Maślej. – Mogę tę platformę polecić. OKRy to główna funkcja GTMHub, a nie dodatek do innych funkcjonalności.

Sporo aplikacji do OKR powstaje niedaleko Polski. Weekdone jest z Estonii, GTMhub – z Bułgarii a Workpath i Perdoo – z Niemiec. Ta ostatnia ma wśród inwestorów krakowski fundusz Innovation Nest. Natomiast inwestorem w założonym w 2013 Betterworks jest John Doerr z Kleiner Perkins, który jest jednym z promotorów metody Objectives and Key Results.

Kluczowym zadaniem aplikacji wspomagającej OKRy będzie zawsze prezentacja celów i postępu ich realizacji. Ponieważ proces OKRowy jest dość złożony i w zasadzie każdy jego element można „wesprzeć” oprogramowaniem, twórcy rozwiązań robią to. Tymczasem w wielu miejscach dużo ważniejsza jest bezpośrednia komunikacja i rozmowa niż aktualizacje w systemie.

Autorzy książki „Objectives and Key Results”, Ben Lamorte i Paul Niven proponują 20 pytań jakie należy zadać wybierając aplikację. Listy można użyć jako inspiracji, ale przede wszystkim warto ustalić, w czym system ma pomóc. Zdecydować jakie będą dla danej organizacji jego 3 najważniejsze funkcje oraz kto i jak będzie ich używał.

Największe znaczenie ma przejrzystość prezentacji celów, wygoda ich wprowadzania i aktualizacji informacji o postępie. Warto zadać sobie pytanie, jak system wpłynie na codzienną na pracę. Jakie konsekwencje spowodują wywoływane powiadomienia itd.

Najlepiej wypróbować system – nie tylko zobaczyć prezentację ze sprzedawcą. Można skontaktować się z firmami, które już używają rozwiązania (choćby za pośrednictwem polskiej czy angielskiej grupy na LinkedIn). Aplikacje OKRowe są dosyć drogie a 15 dniowy okres próbny może być za krótki. Warto więc go negocjować, bo konkurencja jest olbrzymia.


Warsztat otwarty "OKRy w praktyce". Zapraszamy.