Wpis zawiera przykłady OKRów. Pokazują, jak w różnych sytuacjach i zespołach można wybrać Objective i jakie KRy mogą w nich mierzyć postęp.
To nie są cele uniwersalne. Określenie wyzwania i dobór miar za każdym razem wymaga pracy zespołu, którego będzie dotyczył cel. Zależy od tego, co dla firmy jest najistotniejsze oraz jakie miary potrafi zaobserwować.
Zanim zaczniesz, przeczytaj: Jak stawiać cele – wskazówki i przykłady.
Cel indywidualny
Przykład celu indywidualnego (pomaga w zrozumieniu, jednak OKRy stawia się przede wszystkim dla firmy i zespołów).
Poprawić znajomość języka hiszpańskiego
Przeczytać ze zrozumieniem artykuł z ElMundo.es
Dogadać się w kiosku w Hiszpanii i kupić bilet na autobus
Zaliczyć test na poziom średnio zaawansowany
Objective jest jednoznaczny – wiadomo kogo dotyczy i co ten ktoś chce zmienić. Jest też jakościowy. W KRach często początkujący wpisują zadania – np. “regularnie się uczyć”. Tymczasem ważny jest efekt – kluczowe jest zdefiniowanie stanu docelowego.
Maraton
Dla osoby planującej start w maratonie Objective Wystartuję w maratonie to za mało. Można go osiągnąć tylko przekraczając linię startu. Cel Przebiegnę maraton jest ilościowy i nie jest aspiracyjny. Przebiegniemy maraton, lub nie. Wystarczy dodać warunek „z powodzeniem” by to zmienić.
By osiągnąć taki cel, trzeba dużo ćwiczyć, jednak KR-y to nie zadania. Odpowiadamy na pytanie Jakie mogą być miary powodzenia?
Z powodzeniem przebiegniemy maraton
Na mecie w poniżej 4 godziny
Puls maks 190
Niepotrzebna interwencja medyczna do 10 dni po biegu
Uśmiech na mecie
Ostatni KR będzie miarą zadowolenia, jeśli jesteśmy pewni, że będziemy w stanie to uczciwie ocenić (lub np. partnerka / partner nam powiedzą).
Cele firmy
Ustabilizować źródła przychodów
Zmniejszyć koszt pozyskania klienta o 5 procent
Zwiększyć darmowy ruch SEO o 30 proc
Poprawić konwersję treści do rejestracji o 30 proc.
Przekształcić się w firmę produktową
Wielkość sprzedaży pochodząca z produktów – xx
% sprzedaży z produktów
Poziom marży ze sprzedaży produktów
Poprawić zadowolenie klientów
Poprawić retencję do poziomu 97%
Utrzymać NPS na poziomie 9
[przykład z Adobe]
Marketing
Błędny zapis OKR z działu marketingu:
Poprawić znajomość naszej marki
Zrealizować kampanię marketingową
Dystrybucja pięciu tysięcy ulotek na targach
Stworzyć 15 informacji prasowych
Skupiamy się na wysiłku i działaniach, ponieważ wynik jest trudny do zmierzenia. Na koniec okresu nie będzie można powiedzieć czy znajomość marki wzrosła. Dobre Kluczowe Rezultaty, KRy, opisują efekt.
Poprawić znajomość naszej marki
Wzrost bezpośrednich wejść na stronę o X%
Liczba wejść na naszą stronę z zapytań o nasze produkty w Google – Y
Liczba wzmianek o naszych produktach zmierzona w Brand24 – Z
Uruchomić skuteczny newsletter
CTR strony zapisów ponad 3 %
100 subskrybentów z grupy docelowej
3 polecenia w social media / tydzień
Sprzedaż
Lepsza skuteczność zdobywania klientów
Zmniejszyć koszt pozyskania klienta o 5 procent
Poprawić konwersję treści do rejestracji o 30 proc.
Zwiększyć darmowy ruch SEO o 30 proc
Poprawić efektywność sprzedaży
Średni koszt sprzedaży: mniejszy niż X PLN
Średnia wielkość kontraktu: wzrost o Y %
Cykl sprzedaży krótszy niż Z dni
Poprawa skuteczności sprzedaży internetowej
Wzrost ruchu organicznego na strony z ofertą do xx wizyt/tydzień
Wzrost liczby leadów do xx/tydzień
Poprawa konwersji ze stron ofertowych do yy %
Obsługa klienta
Nowy poziom obsługi klienta
Średnia ocen z ankiet po obsłudze 8/10
Średni czas obsługi 90 sekund.
Czas oczekiwania na pierwszy kontakt nie więcej niż 4 godziny
Wdrożenie bota pomaga w obsłudze klienta
25% odpowiedzi udzielanych przez automaty
30% redukcja czasu zamknięcia zgłoszenia
Średnia ocen dla odpowiedzi na poziomie 8
Dział HR
Większa wydajność procesu rekrutacji
Wzrost liczby zgłoszeń kandydatów do XX tygodniowo
Wzrost liczby umówionych spotkań / kontakt z kandydatem do 60 %
Średni czas oferta-rekrutacji – skrócenie do 2 miesięcy
Docieramy do programistów z Ukrainy
Minimum 10 ofert tygodniowo od kandydatów z tego kraju
3 rozmowy z kandydatami / tydzień
Zatrudnienie 3 osób
Jak określić cel dla działu HR lub dla firmy, która zamierza stać się lepszym miejscem pracy? To dziś konieczność – jest rynek pracownika i coraz większy popyt na programistów oraz ludzi potrafiących budować rozwiązania i produkty cyfrowe.
Ludzie chętnie u nas pracują
NPS pracowników na poziomie 60
Retencja 90 proc
Pozycja w top 25 na liście najlepszych pracodawców
Produkt
Sukces wdrożenia nowej wersji produktu
10.000 pobrań wersji darmowej
8% płacących użytkowników
Mniej niż 5 krytycznych błędów
Klienci kochają naszą mobilną aplikację
Aplikacje dostępne w sklepach iOS i Android
10,000 pobrań do końca kwartału
Średnia ocen 4 gwiazdki
30% użytkowników aktywnych w miesiącu
[źródło: FreeAgent ]
Wpis stworzony 3 lipca 2018, zaktualizowany 10 stycznia 2021