Przykłady celów OKR, różne działy

Wpis zawiera przykłady OKRów. Pokazują, jak w różnych sytuacjach i zespołach można wybrać Objective i jakie KRy mogą w nich mierzyć postęp.

To nie są cele uniwersalne. Określenie wyzwania i dobór miar zależy od tego, co dla firmy jest najistotniejsze oraz jakie miary potrafi zaobserwować.

Zanim zaczniesz, przeczytaj: Jak stawiać cele – wskazówki i przykłady. 

Nauka hiszpańskiego

Zacznijmy od celu indywidualnego (choć OKRy stawia się przede wszystkim dla zespołów i firm).

Poprawić znajomość języka hiszpańskiego
Przeczytać ze zrozumieniem artykuł z ElMundo.es
Dogadać się w kiosku w Hiszpanii i kupić bilet na autobus
Zaliczyć test na poziom średnio zaawansowany

Objective jest jednoznaczny – wiadomo kogo dotyczy i co ten ktoś chce zmienić. Jest też jakościowy.

W KRach często początkujący wpisują zadania – np. “regularnie się uczyć”. Tymczasem aktywność nie jest tak ważna, jak jej efekt – kluczowe jest zdefiniowanie stanu docelowego. 

Start w maratonie

Dla osoby planującej start w maratonie Objective Wystartuję w maratonie to za mało. Można go osiągnąć tylko przekraczając linię startu. Cel Przebiegnę maraton jest ilościowy i nie jest aspiracyjny.  Przebiegniemy maraton, lub nie. Wystarczy dodać warunek „z powodzeniem” by to zmienić.

By osiągnąć taki cel, trzeba dużo ćwiczyć, jednak KR-y to nie zadania. Odpowiadamy na pytanie Jakie mogą być miary powodzenia? W efekcie mamy np.:

Z powodzeniem przebiegniemy maraton
Na mecie w poniżej 4 godziny
Puls maks 190
Niepotrzebna interwencja medyczna do 10 dni po biegu
Uśmiech na mecie 

Ostatni KR będzie miarą zadowolenia, jeśli jesteśmy pewni, że będziemy w stanie to uczciwie ocenić (lub np. partnerka / partner nam powiedzą).

Marketing: znajomość marki

Błędny zapis OKR z działu marketingu:

Poprawić znajomość naszej marki
Zrealizować kampanię marketingową
Dystrybucja pięciu tysięcy ulotek na targach
Stworzyć 15 informacji prasowych

Skupiamy się na wysiłku i działaniach, ponieważ wynik jest trudny do zmierzenia. Na koniec okresu nie będzie można powiedzieć czy znajomość marki wzrosła. Dobre Kluczowe Rezultaty, KRy, opisują efekt.

Poprawić znajomość naszej marki
Wzrost bezpośrednich wejść na stronę o X%
Liczba wejść na naszą stronę z zapytań o nasze produkty w Google – Y
Liczba wzmianek o naszych produktach zmierzona w Brand24 – Z

Wzrost skali biznesu

Załóżmy, że mamy firmę, która za cel ustaliła sobie utrwalenie swojego wzrostu. Zaniepokoiły ją dotychczasowe fluktuacje i postanawia coś z tym zrobić. Zarząd określa warunki i wybiera taki cel:

W obszarze marketingu i sprzedaży może postawić taki cel:

Lepsza skuteczność zdobywania klientów
Zmniejszyć koszt pozyskania klienta o 5 procent
Poprawić konwersję treści do rejestracji o 30 proc.
Zwiększyć darmowy ruch SEO o 30 proc

Jak mógłby go wesprzeć np. dział marketingu? Jego zespół może zdecydować, że kluczowym dla obniżenia kosztów pozyskania klienta będzie uruchomienie newslettera. I stawia sobie taki cel:

Uruchomić z powodzeniem nowy newsletter
CTR ponad 3%
Działający proces wysyłki raz na tydzień
100 subskrybentów z grupy docelowej
3 polecenia w social media / tydzień

HR: dobre miejsce pracy

Jak określić cel dla działu HR lub dla firmy, która zamierza stać się lepszym miejscem pracy? To dziś konieczność – jest rynek pracownika i coraz większy popyt na programistów oraz ludzi potrafiących budować rozwiązania i produkty cyfrowe. One wywołują korzystne zmiany w kulturze organizacji. Jak może wyglądać zestaw celów?

Stworzyć dobre miejsce pracy
NPS pracowników min 70 proc
Retencja 90 proc
Pozycja w top 25 na liście najlepszych pracodawców

W praktyce zespoły dochodzą do spójnego katalogu miar dla podejmowanych wyzwań. Inwestując w OKRy stopniowo tworzą taki katalog.

Wpis stworzony 3 lipca 2018, zaktualizowany 10 stycznia 2021


Warsztat otwarty "OKRy w praktyce". Zapraszamy.